Дискусионен форум за дигиталните предизвикателства пред съвременните компании се проведе на 30-ти ноември в Гранд Хотел София. Събитието се организира от Българската-търговско промишлена палата и сдружение Национална бизнес мрежа, а в неговото откриване участие взеха Мария Габриел, Еврокомисар „Цифрова икономика и цифрово общество“, заместник-министърът на икономиката Александър Манолев, Цветан Симеонов, председател на УС на БТПП, и Десислава Иванова, председател на УС на НБМ.
АКЦЕНТИТЕ ОТ СЪБИТИЕТО:
Еврокомисар Мария Габриел откри официално форума и посочи някои от дигиталните предизвикателства пред компаниите. „Само 58% от големите компании са цифровизирани, а при малките и средните предприятия процентът е още по-малък – 28”, отбеляза тя. Позовавайки се на стратегията на ЕК за дигитализация тя посочи, че в нея остават още 25 инициативи, които предстои да бъдат реализирани. Мария Габриел отбеляза още, че техническите пречки за осъществяване на покупки и продажби, които досега са се определяли от вида банкова карта или адрес на доставка, се очаква да отпаднат. Тя акцентира на факта, че от 3 декември се слага край на географската дискриминация при онлайн пазаруването - потребителите в Европа ще могат да пазаруват онлайн от всяка страна на ЕС, независимо от това къде се намират в момента. Търговците пък ще могат да предлагат техните продукти и услуги на всеки от 500-те милиона граждани на Общността. „Само 9% от малките и средните предприятия извършват онлайн търговия и сега с географското отблокиране се отваря една нова възможност за тях“, подчерта българският еврокомисар.
"България е изнесла стоки и продукти за близо 18 млрд. евро през първите осем месеца на 2018 г. Няма по-лесен и достъпен инструмент за подкрепа на българския експорт от дигитализирането на малките и средни предприятия и увеличаване на дела на електронната търговия“, посочи заместник-министърът на икономиката Александър Манолев. По думите му това може би не е толкова централна тема, колкото внедряването на иновации и модернизация на производството, но в никакъв случай не трябва да бъде подценявана. Икономическият заместник-министър даде пример за съвместните обучения организирани с Google в рамките, на които са били обучени над 26 000 души в областта на цифровите умения. „Стартираме обучителна програма и с ebay, която ще е насочена към малките и средни предприятия, и стартъпите в България“, съобщи Александър Манолев.
Официално приветствие към участниците на форума отправи и председателят на БТПП Цветан Симеонов. Той сподели, че Палатата подкрепя дигитализацията във всички сфери и се стреми да предлага дигитални услуги, сред които издаване на електронни външнотърговски документи и поддържане на електронен търговски регистър на членовете. Симеонов напомни, че БТПП е 11-та бизнес организация в света, акредитирана от Международната търговска камара - Париж за издаване на електронни сертификати за произход, както и че Арбитражният съд към БТПП е дигитализиран и позволява дистанционен достъп до документите по определено дело.
Председателят на Националната бизнес мрежа Десислава Иванова напомни, че само преди 19 години Бил Гейтс издава своя книга, в която казва, че дигитализацията ще промени света, да се изхвърлят печатните документи и да започнат да използват електронна поща. „В настоящето дори електронната поща е бавна, а силата на електронните медии и социалните мрежи е наистина голяма“, допълни още тя.
България е на 58-мо място по дигитализация от 115 страни. В проучването са участвали 115 страни, оценявани по различни критерии като инфраструктура, мащаб, регулация, свързаност и знание - данните от изследването изнесе зам. изпълнителният директор на Българската агенция за инвестиции Маджиде Ахмедова. „Причината ние да изоставаме са точно два фактора - знание и регулация. Липсва добро образование в IT сферата, както и електронно правителство. По внедряване на технологии в публичния сектор и използването на интернет пък сме на края на опашката от страните членки на Европейския съюз. След нас се нарежда единствено северната ни съседка Румъния“, коментира Ахмедова. Противно на това, по отношение на достъп до интернет сме на средното за Европа ниво и на 13 място по използване на електронни и съобщителни услуги.
Специални благодарности към лекторите, които се включиха във форума и представиха своето виждане за дигиталните предизвикателства пред бизнеса:
Наталия Кирилова, управител на Digital Marketing Group, говори за агресивното навлизане на новите технологии - как те променят начина, по който комуникираме, работим, пътуваме и живеем като цяло. Ефектите ще се усещат и засилват по-силно с всяка следваща година, подтиквани от огромен брой компании, които инвестират милиарди в разработването на нови технологии. Основните предизвикателства, с които съвременните бизнеси следва да се справят са свързани с управлението на растежа чрез дигитални технологии, управлението на огромния масив данни, които ни заобикалят (т.нар. Big Data), навлизането на изкуствения интелект в ежедневния живот и защитата на личните данни на всеки един от нас. Как ще работим? Как ще избираме? Какво се знае за нас? Това са част от въпросите, на които Наталия Кирилова даде отговори. “Начинът, по който използваме данните, е ключов - трябва да се замислим как ги използваме - дали те ще ни помогнат да взимаме правилните решения”.
Олег Григоров, Институт за дипломирани финансови консултанти - представи и предизвика дискусия по темата за финансовото планиране като наука за смисъла през призмата на днешния дигитален свят. Или колко малко знаем за процеси, които смятаме, че можем да контролираме.
Александрина Димитрова, изпълнителен директор на фондация „Сийдър“, продължи с темата за КСО в България – мисията (не)възможна. Презентацията й се фокусира върху възможностите, които дигиталните платформи предоставят на компаниите за реализиране на тяхната корпоративна социална отговорност и предизвикателствата, свързани с тяхното използване. Александрина представи примери от практиката на фондация „Сийдър“ в провеждането на дигитални кампании за набиране на средства с бизнеса и даде своето експертно мнение каква е формулата за реализиране на успешна програма за корпоративна социална отговорност с дългосрочен и значим социален ефект.
Адвокат Лена Бориславова от адвокатска кантора „Георгиев, Тодоров и Ко" - се фокусира върху ролята на ЕС като лидер в сферата на цифровизацията. Дали стремежът към регулация и сигурност създава пречки пред икономическия растеж и къде е балансът между двете – тези и други въпроси бяха поставени по време на презентацията на тема „Европейският регулатор в борбата за лидерство на дигиталния пазар“.
Алекс Нестор, Вицепрезидент на Канадско-българската бизнес мрежа, разказа за своя опит, приложението на иновациите и задължителните промени в дигиталното време.
Цвета Братанова, изпълнителен директор на GS1 България - представи дейността на организацията, която използва пълноценно и постоянно информационните и комуникационни технологии за проследяване на стоките по света. Тя запозна участниците с приложението БГ баркод, продуктов каталог и други ресурси, които са в полза на потребителите и производителите.
Бистра Папазова, СЕО "Кобилдър Интернешънъл", разказа за бизнес средата и условията в Норвегия, които подпомагат развитието на иновации. Един от ключовите фактори са държавните механизми за насърчаване на иновациите в стартиращи компании и малки и средни предприятия. Добри практики в норвежката бизнес култура са другият важен аспект, който Бистра Папазова представи през погледа на норвежка компания, успешно установила бизнес в България.
Темата на Миряна Александрова, изпълнителен директор на Норвежко-българската бизнес група, е ролята на организацията за развитието на норвежко - българските бизнес взаимоотношения. Като представител на норвежкия бизнес в България НББГ има задачата активно да промотира норвежките ценности, свързани с нулева толерантност към корупция, прозрачност, открит диалог, равнопоставеност, устойчиво развитие и имплементирането на корпоративна социална отговорност в ежедневната дейност на фирмите.
Диляна Куцарова, Фондация „Право и интернет“ презентира използването на информационните технологии при решаване на търговски спорове.
Специалния гост на форума - Маги Халваджиян, Управляващ съдружник „Global Group“ сподели своя опит, виждания и история на успеха на тема "Лидерството в дигиталния свят".